Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2009

το πρόσωπο του Θανάτου


'Ενα τοπίο τρόμου, όπως είναι το υπερφυσικό στα μάτια των αρχαίων Ελλήνων, άρχισε να διαγράφεται καθαρά και να ζωντανεύει.

Με αυτόν ακριβώς τον έξαλλο φόβο που γεννά ο κόσμος των νεκρών, την Γοργώ, ήρθε αντιμέτωπος ο Περσέας πριν καταφέρει να τής κόψει το κεφάλι. Το βασικό στην ιστορία αυτή είναι ο τρόπος με τον οποίο ο αρχαίος 'Ελληνας αντιλαμβάνεται το βλέμμα αυτό. Πρόκειται στην πραγματικότητα για τη θεωρία του έρωτα, όπως την ερμηνεύει ο Πλάτων.

Ο έρως είναι η απορροή αυτή που ξεκινά από τον ερώντα και αντανακλά στο βλέμμα του ερωμένου, έτσι ώστε αυτό που βλέπουμε στο βλέμμα του άλλου να είναι ο ίδιος ο εαυτός μας. Για τον Πλάτωνα όμως, ο άλλος που με αγαπά βλέπει σε εμένα το Καλόν, με κεφαλαίο, αυτό δηλαδή που είναι πέρα από εμένα και με ξεπερνά.

Το ίδιο ισχύει και για την Γοργώ: όταν την κοιτώ, αυτό που βλέπω είναι ο εαυτός μου ή, καλύτερα, εκείνος που μέσα μου είναι ήδη το 'Αλλο (το έτερον), εκείνο που, μέσα μου, είναι στην πραγματικότητα πέρα από εμένα, όχι όμως προς τα επάνω, αλλά προς τα κάτω. Αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι σε κάθε ανθρώπινο ον ενυπάρχει ήδη η απειλή ενός αθεράπευτου χάους. Αυτό είναι που δεν μπορείς εύκολα να αντικρίσεις στο βλέμμα της Γοργούς: το πρόσωπο του Θανάτου!


Jean-Pierre Vernant, Ανάμεσα στον μύθο και την πολιτική (μτφρ. Μ. Γιόση, έκδ. Σμίλη, Αθήνα 2003, σσ. 66-67).


11 σχόλια:

Σπύρος Γιανναράς είπε...

Ελπίζω να μην κόψουμε την επαφή επειδή έχω το κουσούρι του δημοσιογράφου!!
Τι εκπληκτική η διαπίστωση (πρώιμα χριστιανική) του Πλάτωνα για την αγάπη! Ο αγαπών βλέπει στον άλλο το Καλό πέρα από αυτόν. Κάτι που τον ξεπερνά. Τη δωρεά του κτήτορά του, δηλάδή. Μεγάλο!

pandiony είπε...

αποζητά λεεί αυτό που δεν έχει, κι όταν το αποκτήσει.. αποζητά πάλι αυτό που δεν έχει.. ο δαίμονας έρωτας δια στώματος Διοτίμας.. φαυλοκυκλώνει. κι έτσι τίποτα να μην οικιοποιούματσε μπάς και ικανοποιηθούμε.
φιλιά
καλημέρα

το θείο τραγί είπε...

'Οχι αγαπητέ ποέτα, δεν θα κόψουμε την επαφή για ένα κουσούρι τόσο δά [που να γνώριζες και τα δικά μου κουσούρια που είναι και καμπόσα... τί παράξενο και τί στριμμένο με ανεβοκατέβαζαν στην ιστοχώρα προ μηνών, τότε που κάπως λειτουργούσε το blogging]. Απλά πολλές φορές διαβάζουμε σιωπηλά κι είναι οι έγνοιες τόσες...

Χαίρομαι όμως που περάσατε και σείς από το άωρον pandiony. Είναι πρώτη φορά που μάς τιμάτε με ένα εκλεκτό σχόλιο.

Και βλέπω πως κι οι δυό σας (εκλεκτοί) συμπέσατε στον σχολιασμό. Για σάς έχω και τούτο εδώ: δέστε λοιπόν παρακαλώ και την γιανναρική αναφορά στο πλατωνικό Συμπόσιον, όπου η αγάπη έρως καλείται [εδωδά το πολύ πέλαγος του καλού].

Φιλικά
ο ίδιος

pandiony είπε...

αγαπητε μου, το ΄΄συμπόσιον'' τυχαίνει να είναι η βιβλος μου τα τελευταια χρόνια και δεν μετριούνται οι φορές που το διαβάζω..
και η προσευχή μου το βράδυ, τα λόγια του Σωκράτη που λεει .. στην νεότητα να αποζητάς το ωραίο και στην ορημότητα θα το χεις βρει.. σε ελευθερη δική μου μετάφραση, μπάς και ξεκολλήσω επιτέλους!!!
πάντα όμως δυσκολα σε αυτά τα μεγάλα η μικρή μας ψυχή ακολουθεί το σώμα, γιατι τότε όλα κυλούσαν ανάποδα.
τεσπα
φιλια

το θείο τραγί είπε...

Θα δημοσιεύσω μία από τις προσευχές του Σωκράτη προσεχώς. Προσευχόταν ο άτιμος... Ναί!

Αλλά, απ' την άλλη, γιατί τόσα ορθογραφικά σφαλματάκια σε μία παράγραφο; Τί τρέχει; 'Η τι έτρεξε κι απομείναν στο γραπτό σας; Δεν σάς συγκινούσε η ομορφιά της γραπτής γλώσσας κατά την μαθητεία σας; [Ελπίζω να μήν υπερβάλλω. Ο ίδιος]

το θείο τραγί είπε...

Κι ελπίζω να μη μου θυμώσετε.

pandiony είπε...

φίλε μου το περίεργο είναι πως αν ανατρέξω πάλι σε αυτή την παράγραφο θα τα βρώ για να τα διορθώσω σχεδόν όλα, αλλά η δυσλεξία μου με καθηστερεί και δεν μαρέσει να χάνω τον ηρμό μου.. εκτώς αυτού έχω και μια μοιωπέια των 6 βαθμών που ανακαλυφθηκε στην τετάρτη δημοτικού όταν ήδη είχα 2μιση βαθμους και είχα χάσει όλα τα βασικά της ορθογραφίας στον πίνακα και κατα ένα περίεργο τρόπο μου βάζαν πάντα Αλφα και γενικός καλούς βαθμους.. όσα κείμενα/βιβλια, κι αν έχω διαβάσει, έχω και πτυχίο τριτοβάθμιας.. κάθε φορά τις λέξεις τις γράφω διαφορετηκά, σα να θέλω να εξαντλώ συνδιασμούς και πιθανότητες. και επιδή δεν έμαθα κάποιο στάνταρ τρόπο μερικές λέξεις μου αρέσουν με την δική μου ορθογραφία και τις κρατώ έτσι.
καταλάβατε?

pandiony είπε...

είναι που με συγκινεί και η διαφορετηκότητα..

το θείο τραγί είπε...

Μένω άναυδος. Ωστόσο οι λέξεις γραπτές έχουν μιάν ομορφιά ορθογραφημένες. Αυτήν συν τοις άλλαις επιζητώ.

Φιλιά φιλικά
ο ίδιος

pandiony είπε...

πολλές φορές όμως μια επιτηδευμένη ανορθογραφία του στιλ

ειρωνεία - ηρωνία

σχηματίζει κρυφά νοήματικά ταξίδια
όμορφα φιλοσοφικά..

τεσπα(τέλως πάντων)
την αλλαγή επιζητούμε όλοι κατα βάθος
..
ευχαριστώ για την ενδιαφέρουσα συζήτηση και γνωριμία.
εις το επαναναγνωστήν..

;oPPPPPPPPPPPPP

το θείο τραγί είπε...

Ναι, αλλά εγώ το καημένο χάνομαι στις περιπλοκάδες. Για παράδειγμα το "ηρωνία" μόνον τον 'Ηρωνα τον Αλεξανδρέα μού θυμίζει. Ο οποίος δεν κολλά με τα συμφραζόμενα.

Χε χε.
Γελώ και καλησπερίζω.
Ο αυτός.

Σάς αφήνω να κατρακυλίσετε σε παλαιότερα γραφόμενά μου, όπως π.χ. όσα ενέθεσα ως 'Ασημος Γραφέας. Ανατρέξατε στις ετικέτες δεξιά. Και δεν θα χάσετε.